Wednesday 2 June 2010

Intro 5 : Mukadimah Riadhus Shalihin

Segala puji bagi Allah, Tuhan Yang Maha Esa, Maha Perkasa, Maha Mulia lagi Maha Pengampun. Dia yang menukarkan malam menjadi siang dan sebaliknya, sebagai peringatan kepada orang-orang yang berfikir. Dia-lah yang menyedarkan orang-orang yang dipilih di antara makhlukNya supaya tidak leka dengan kesenangan dunia tetapi tekun mematuhiNya, sentiasa menggunakan akal fikiran yang benar dan sentiasa mencari bimbingan dan petunjuk.

Dia sentiasa memberi pertolongan kepada mereka untuk sentiasa taat kepadaNya serta mampu untuk meninggalkan perbuatan-perbuatan dosa dan memberi pertolongan kepada mereka bagi menambah bekal untuk kebahagiaan di Hari Kemudian. Ia juga menghindarkan mereka dari apa yang menimbulkan kemurkaan Allah dan apa-apa yang menyebabkan kebinasaan diri serta memelihara mereka dari tidak mudah terumbang ambing dengan perubahan keadaan dan masa.

Aku memuji Allah sepenuh hati yang meliputi pengertian syukur dan puja. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah yang belas kasih, Maha Mulia, Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Aku bersaksi bahawa junjungan kita Nabi Muhammad hamba Allah dan pesuruhNya, serta kekasihNya, yang memimpin ke jalan agama yang lurus.

Semoga selawat Allah dan salamNya tetap ke atas Nabi Muhammad, nabi-nabi lain, keluarga dan sahabat mereka serta orang-orang yang soleh.

Kemudian daripada itu, Allah swt berfirman:

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku. Aku tidak menghendaki rezeki sedikit pun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi Aku makan.” (Adz-Dzaariyaat, 51 : 56&57)

Ayat ini menjelaskan bahawa manusia diciptakan untuk beribadat. Dari itu sudah selayaknya mereka memperhatikan tujuan mereka diciptakan dan meninggalkan tipu daya dunia dengan zuhud, sebab dunia tidak akan kekal. Dunia hanya sebagai batu loncatan, bukan tempat tinggal dan kesenangan.

Dengan sebab itu orang yang sihat fikiran tidak tertipu oleh kesibukan dunia, untuk melakukan kewajipan ibadat.

Firman Allah:

“Sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi itu, adalah seperti air (hujan) yang Kami turunkan dari langit, lalu tumbuhlah dengan suburnya kerana air itu tanam-tanaman bumi, di antaranya ada yang dimakan manusia dan binatang ternak. Hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya, dan memakai (pula) perhiasannya, dan pemilik-pemiliknya mengira bahawa mereka pasti menguasainya, tiba-tiba datanglah kepadanya azab Kami di waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan (tanaman-tanamannya) laksana tanam-tanaman yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kelmarin. Demikianlah Kami menjelaskan tanda-tanda kekuasaan (Kami) kepada orang-orang yang berfikir.” (Yunus, 10 : 24)

Banyak ayat-ayat yang serupa dengan ayat ini. Sungguh tepat kata pujangga:

Sesungguhnya ada hamba-hamba Allah yang bijak.
Mereka menceraikan dunia kerana takut fitnah.
Mereka renungkan, dan ketika itu mengerti;
Bahawa dunia bukan tempat tinggal untuk hidup abadi.
Mereka anggap dunia ini bagaikan samudera;
Mereka menggunakan amal soleh sebagai bahteranya.

Setelah nyata sifat dunia ini, juga kejadian diri sendiri, wajarlah bagi seorang mukallaf menempuh jalan yang baik dan mengikuti jejak orang-orang yang soleh. Sebaik-baik jalan yang harus ditempuhi ialah jalan tuntunan-tuntunan adab yang telah diajarkan oleh Nabi Muhammad saw.

Firman Allah:

“Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa.” (Al-Maa-idah, 5 : 2)

Hadits sahih dari Rasulullah saw:

"Allah sentiasa memberi pertolongan kepada hambaNya selama hamba itu menolong saudaranya." (Muslim)

Dan sabda baginda saw:

“Sesiapa yang menunjukkan kepada kebaikan, ia akan mendapat pahala sebanyak yang diperolehi orang yang mengerjakannya.” (Muslim)

“Sesiapa yang mengajak kepada kebaikan, maka ia mendapat pahala sebanyak pahala pengikutnya, dan yang demikian itu tidak mengurangi pahala pengikut-pengikut itu sedikit pun.” (Muslim)

Dan sabda Nabi saw kepada Ali bin Abi Thalib:

“Demi Allah, apabila Allah memberi hidayat kepada seseorang kerana ajaranmu, maka itu lebih baik bagimu daripada kekayaan ternakan yang merah-merah.” (Bukhari, Muslim)

Saya merasa terpanggil untuk menyusun sebuah kitab yang berisi hadits-hadits yang sahih yang mencakupi bagaimana caranya seseorang itu dapat sampai ke alam akhirat dengan selamat, serta bagaimana caranya seseorang itu dapat sempurna segala peri lakunya baik lahir maupun batin. Hadits-hadits yang saya kumpulkan itu meliputi anjuran, ancaman dan petunjuk-petunjuk untuk mencapai kesempurnaan seperti hadits zuhud, latihan jiwa, pendidikan akhlak, penawar hati dan pemeliharaan jasad, meluruskan penyelewengan-penyelewengan dan lain-lain.

Saya berusaha untuk tidak memasukkan di sini kecuali hadits yang sahih dan semuanya itu saya petik dari kitab-kitab sahih yang sudah masyhur. Sebelum hadits, saya akan beri pendahuluan beberapa ayat Al-Quran. Saya akan tambah sedikit keterangan di mana perlu. Kemudian, bila saya sebut ‘muttafaq alaihi’ pada penghujung hadits, bererti ia diriwayatkan oleh kedua-dua Bukhari dan Muslim.

Saya berharap bila selesai, kitab ini akan menjadi pembimbing bagi orang yang menginginkan kebaikan dan sebagai pencegah dari segala kejahatan dan kebinasaan.

Saya berharap sesiapa yang beroleh manfaat dari kitab ini supaya mendoakan saya, kedua ibubapa saya, guru-guru saya dan semua kaum muslimin.

Kepada Allah Yang Maha Mulia sahajalah saya menyerahkan urusan serta tempat saya menyandarkan diri. Dialah yang mencukupi segala-galanya dan sebaik-baik Zat yang menguasai. Tiada daya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Bijaksana.

No comments:

Post a Comment