Tuesday 13 July 2010

Mutiara 4 : Benar

(Bab 4 : Benar, Hadits RS54-RS59)


Firman Allah s.w.t.:

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah, dan hendaklah kamu bersama orang-orang yang benar.” (At-Taubah, 9:119)

“Laki-laki yang benar dan perempuan yang benar.” (Al-Ahzab, 33:35)

“Jika mereka benar (imannya) terhadap Allah, nescaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka.” (Muhammad, 47:21)

Hadits pertama yang dipilih oleh Imam Nawawi dalam bab ini ialah berkenaan dengan benar di segi perkataan.

M12. Dari Ibnu Mas'ud r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:

"Sesungguhnya kebenaran membawa kepada kebajikan dan sesungguhnya kebajikan membawa kepada syurga. Sesungguhnya seseorang membiasakan diri dengan berkata benar sehingga dicatatkan di sisi Allah sebagai seorang yang benar. Dan sesungguhnya berdusta itu membawa kepada kekejian dan sesungguhnya kekejian itu membawa kepada neraka. Sesungguhnya seseorang membiasakan diri dengan berdusta sehingga dicatatkan di sisi Allah sebagai seorang pendusta." (RS54; Bukhari, Muslim)

Seorang muslim hendaklah membiasakan diri dengan bercakap benar dalam pertuturan. Orang-orang lain tidak meragui kebenaran apa yang diperkatakannya. Malah di sisi Allah, beliau mendapat gelaran ‘siddiq’, orang yang benar. Sebaliknya berlaku kepada orang yang suka berbohong. Kesan dari berkata benar dan berdusta tentulah berlawanan.

M13. Dari Abu Muhammad Hasan bin Ali bin Abu Thalib r.a., katanya: Saya menghafaz dari Rasulullah s.a.w.:

"Tinggalkan apa-apa yang meragukanmu kepada apa-apa yang tidak meragukan. Sesungguhnya kebenaran membawa ketenangan dan dusta menimbulkan keraguan." (RS55; Tarmizi)

Seorang muslim juga hendaklah benar dalam keazamannya. Beliau beroleh ganjaran dari Allah sekiranya bersungguh-sungguh untuk beramal walau tidak dapat melakukannya.

M14. Dari Abu Tsabit dan disebutkan Abu Said juga disebutkan Abu Walid, Sahl bin Hanif r.a., dan dia ahli Badar, bahawa Nabi s.a.w. bersabda:

"Sesiapa yang benar-benar meminta mati syahid kepada Allah Taala, Allah akan menyampaikannya ke tingkat orang-orang yang mati syahid, walaupun ia mati di atas tempat tidurnya." (RS57; Muslim)

No comments:

Post a Comment