Thursday 29 July 2010

Mutiara 9 : Tafakur (Merenung dan Berfikir)

(Bab 9 : Tafakur)


Firman Allah s.w.t.:

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka.” (Ali Imran, 3:190-191)

“Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana dia diciptakan, Dan langit, bagaimana ia ditinggikan? Dan gunung-gunung bagaimana ia ditegakkan? Dan bumi bagaimana ia dihamparkan?Maka berilah peringatan, kerana sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan.” (Al-Ghaasyiyah, 88:17-21)

Ayat-ayat lain : Saba’, 34:46; Muhammad, 47:10

Masa seorang yang soleh sentiasa terisi. Perbuatannya diisi dengan amal soleh, pertuturannya diisi dengan hikmah, diamnya diisi dengan zikir dan fikir. Tidak ada masa untuknya berkhayal. Ia memikirkan ciptaan-ciptaan Allah seraya tunduk kepada Penciptanya. Ia juga memikirkan persiapan diri untuk menghadapi hari kemudian, merancang sebelum beramal dan memuhasabah amalan selepasnya.

M25. Dari Abu Ya'la Syaddad bin Aus r.a.dari Nabi s.a.w., sabdanya:

"Orang yang bijak ialah orang yang memperhitungkan dirinya dan beramal sebagai bekal sesudah mati. Orang yang lemah pula ialah orang yang menurut hawa nafsunya tetapi mengharapkan pelbagai angan-angan kepada Allah." (RS66; Tarmizi)

No comments:

Post a Comment