Saturday 10 July 2010

Mutiara 3 : Sabar

(Bab 3 : Sabar, Hadits RS25-RS53)

Sifat sabar merupakan sifat mahmudah (terpuji) yang paling banyak disebutkan dalam Al-Quran. Imam Nawawi memasukkan enam daripada ayat-ayat tersebut di dalam bab ini. Antaranya:

“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah, 2:155)

“Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu; dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ehwalmu.” (Muhammad, 47:31)

Ayat-ayat lain ialah Ali Imran, 3:200; Az-Zumar, 39:10; Asy-Syuura, 42:43 dan Al-Baqarah, 2:153.

Terdapat banyak hadits berkenaan dengan sabar yang dikemukakan oleh Imam Nawawi dalam bab ini. Antaranya:

M6. Dari Abu Said Saad bin Malik bin Sinan al-Khudri r.a., ada beberapa orang dari kaum Anshar meminta-minta kepada Rasulullah s.a.w., lalu baginda memberinya, kemudian mereka meminta lagi dan beliau pun memberikannya sehingga habis apa yang ada pada baginda. Setelah baginda memberikan semua yang ada di tangannya, baginda bersabda kepada mereka:

"Apa sahaja kebaikan yang ada padaku, aku tidak akan sembunyikan dari kamu. Sesiapa yang menjaga kesopanan (dari meminta-minta), Allah akan memelihara kesopanannya, dan sesiapa yang merasa cukup, Allah akan mencukupkannya, dan sesiapa yang berlatih sabar, Allah akan menyabarkannya. Tiada seorang pun yang mendapat kurniaan yang lebih baik dan lebih luas dari kesabaran." (RS26; Bukhari, Muslim)

M7. Dari Abu Yahya Shuhaib bin Sinan r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Amat mengkagumkan keadaan seorang mukmin. Sesungguhnya semua keadaan baik baginya. Sifat ini tidak mungkin terdapat melainkan pada seorang mukmin. Jika ia beroleh kesenangan, ia bersyukur maka kesyukuran itu adalah kebaikan baginya. Jika ia ditimpa kesusahan, ia bersabar maka kesabaran itu adalah kebaikan baginya." (RS27; Muslim)

M8. Dari Abu Said dan Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:

"Tidaklah menimpa seorang muslim dari kesusahan, penyakit, kebimbangan, kesedihan, kesakitan dan kerisauan malahan duri yang menusuknya, melainkan Allah menebus dosa dengan apa yang menimpanya itu.” (RS37, Bukhari, Muslim)

Rasulullah s.a.w. dan para nabi yang lain menunjukkan tauladan yang tinggi dalam bersabar, untuk kita sama-sama contohi.

M9. Dari Abu Abdul Rahman Abdullah bin Mas'ud r.a. katanya: "Seakan-akan aku masih melihat Rasulullah s.a.w. menceritakan tentang seorang nabi dari para nabi shalawatullah wa salaamuhu alaihim. Beliau tercedera dipukul kaumnya. Sambil mengusap darah dari wajahnya beliau mengucapkan: "Ya Allah! Ampunkanlah kaumku, sesungguhnya mereka tidak tahu." (RS36; Bukhari, Muslim)

Hadits ini menunjukkan kesabaran seorang nabi a.s. dalam berhadapan dengan tentangan kaumnya dalam berdakwah. Kaumnya itu bukan setakat menolak dakwahnya, bukan hanya mencaci, tetapi lebih jauh dari itu, mereka mencederakan nabi tersebut. Balasan nabi terhadap penganiayaan itu bukanlah dengan membalas dengan balasan yang sebanding, bukan mencerca mereka, bukan juga mendoakan keburukan menimpa kaumnya, tetapi berdoa supaya Allah mengampuni mereka. Hadits ini mengajar pendakwah supaya bersabar dalam berhadapan dengan reaksi negatif dari orang yang mereka dakwahkan. Mungkin hari ini mereka menolak, besok hari tidak semestinya terus begitu.

Para sahabat dan umat Islam yang lain juga diajar untuk bersabar dalam menunggu kejayaan dakwah mereka. Hadits seterusnya mengajarkan:

M10. Dari Abu Abdullah Khabbab bin Al-Aratti r.a., katanya: "Kami mengadu kepada Rasulullah s.a.w. pada masa baginda berbaring di bawah bayangan kaabah berbantalkan serbannya. Kami berkata: “Apakah anda tidak memohonkan pertolongan untuk kami? Apakah and tidak mendoakan kami?" Baginda bersabda:

"Orang-orang sebelum kamu, ada yang ditanam hidup-hidup, ada yang digergaji dari atas kepalanya sehingga terbelah dua, ada yang dikupas kulitnya dengan sisir besi yang mengenai daging dan tulangnya. Yang sedemikian itu tidak memalingkan ia dari agamanya. Demi Allah! Allah akan menyempurnakan urusan ini, sehingga seorang pengembara dari Shan'a ke Hadhramaut tidak takut melainkan Allah dan serigala atas biri-birinya. Tetapi kamu semua tergesa-gesa." (RS41; Bukhari)
Dalam riwayat lain: "Baginda berbaring berbantalkan serbannya, sedang kami telah disiksa dengan teruk oleh kaum musyrikin."

Rasulullah s.a.w. juga menceritakan dalam satu hadits (RS30) tentang kesabaran seorang pemuda dalam mempertahankan keimanannya sehingga sanggup mati dibunuh oleh seorang raja. Kesabaran beliau telah dicontohi oleh kaumnya yang beriman kemudian sanggup mengorbankan jiwa mereka sendiri dengan terjun ke dalam parit berapi. Kisah ini juga diabadikan oleh Allah s.w.t. di dalam surah Al-Buruuj.

Satu lagi aspek kesabaran yang diketengahkan oleh Imam Nawawi dalam bab sabar ini ialah menahan marah.

M11. Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Bukanlah ukuran kekuatan seseorang itu dengan bergelut tetapi ukuran kekuatannya ialah bagaimana ia mengawal diri ketika marah.” (RS45; Bukhari, Muslim)

Salah satu cara untuk mengawal kemarahan ialah sebagaimana yang diajar oleh Rasulullah saw dalam satu hadits (RS46) iaitu berta’awwuz, mengucapkan ‘A’uzubillahi minasy-syaithaanir-rajiim’.

No comments:

Post a Comment