Tuesday 20 July 2010

Mutiara 6 : Takwa

(Bab 6 : Takwa, Hadits RS69-RS73)


Allah Taala berfirman:

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya.” (Ali Imran, 3:102)

“Maka bertakwalah kamu kepada Allah menurut kesanggupanmu.” (At-Taghaabun, 64:16)

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar.” (Al-Ahzab, 33:70)

“Barang siapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.” (Ath-Thalaaq, 65:2&3)

“Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikan kepadamu furqaan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni (dosa-dosa)mu. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.” (Al-Anfaal, 8:29)

Orang yang bertakwa ialah orang yang berhati-hati di dalam menjalani kehidupan, memastikan diri sentiasa melaksanakan suruhan Allah dan meninggalkan apa yang dilarangNya.

Orang yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa, sebagaimana dinyatakan di dalam Al-Quran (Al-Hujuraat, 49:13). Hakikat ini diulangi oleh baginda Rasulullah s.a.w.:

M19. Dari Abu Hurairah r.a., katanya:

Rasulullah s.a.w. ditanya: "Ya Rasulullah, siapakah yang paling mulia di antara manusia?" Beliau s.a.w. bersabda: "Orang yang paling bertaqwa di antara mereka.”

Mereka berkata: "Bukan ini yang kami tanyakan." Beliau s.a.w. bersabda: "Kalau begitu ia adalah Nabi Yusuf, Nabi Allah, putera Nabi Allah, putera Nabi Allah, putera Khalilullah (Nabi Yusuf bin Nabi Yaakub bin Nabi Ishak bin Nabi Ibrahim iaitu Khalilullah)."

Mereka berkata lagi: "Bukan ini yang kami tanyakan." Beliau s.a.w. kemudiannya bersabda: "Berkenaan keturunan Arab yang kamu tanyakan? Yang paling baik di antara mereka dalam zaman jahiliyah, paling baik pula dalam zaman Islam, apabila mereka memahami (hukum-hukum agama).” (RS69; Bukhari, Muslim)

Kita diseru untuk berhati-hati agar tidak terjerumus dengan dugaan dunia, antaranya ujian wanita.

M20. Dari Abu Said al-Khudri r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesungguhnya dunia ini manis dan indah. Sesungguhnya Allah menguasakan kepada kamu untuk melihat bagaimana kamu berbuat. Maka berhati-hatilah dengan dunia dan berhati-hatilah dengan wanita. Sesungguhnya dugaan awal pada Bani Israil ialah melalui wanita." (RS70; Muslim)

No comments:

Post a Comment