Tuesday 3 August 2010

Mutiara 11 : Mujahadah (Bersungguh-sungguh)

(Bab 11 : Mujahadah, Hadits RS95-RS111)


Allah Taala berfirman:

“Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh untuk (mencari keredaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan Kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar berserta orang-orang yang berbuat baik.” (Al-‘Ankabuut, 29:69)

“Sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadahlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan.” (Al-Muzzammil, 73:8)

Ayat-ayat lain : Al-Hijr, 15:99; Az-Zalzalah, 99:7; Al-Muzzammil, 73:20; Al-Baqarah, 2:215.

Mentaati Allah s.w.t., mengerjakan suruhan dan meninggalkan laranganNya, memerlukan mujahadah, kesungguhan. Allah menjanjikan petunjukNya kepada orang-orang yang bersungguh-sungguh untuk mencapai keredaanNya.

Amalan yang perlu diutamakan ialah mengerjakan kewajipan yang telah ditetapkan oleh Allah. Amalan sunat tidak bernilai sekiranya amalan fardhu ditinggalkan. Dengan mengerjakan amalan wajib dan nawafil, kehidupan seseorang diberkati. Ia hanya mahu mendengar dan melihat perkara-perkara yang diredai Allah. Ia juga hanya mahu menggunakan tangan dan kakinya untuk melakukan amalan yang membawa keredaanNya.

M28. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sesungguhnya Allah Taala berfirman: Sesiapa memusuhi waliKu, Aku mengisytiharkan perang terhadapnya. Tidaklah hambaKu mendekatiKu dengan sesuatu yang lebih Aku sukai daripada melakukan apa-apa yang difardhukan ke atasnya. Tidaklah seorang hambaKu mendekatiKu dengan melakukan nawafil (amalan sunat) melainkan Aku akan mencintainya. Apabila Aku mencintainya, Aku-lah pendengaran yang ia mendengar dengannya, Akulah pengelihatan yang ia melihat dengannya, tangan yang ia pergunakan dan kaki yang ia berjalan dengannya. Sekiranya ia memohon sesuatu daripadaKu, pasti Kuberi dan sekiranya ia memohon perlindunganKu, pasti Kulindungi." (RS95; Bukhari))(Arbain Nawawi, Hadits 38)

Kesungguhan seseorang untuk mendekati Allah, akan disambut dengan ganjaran yang melebihi kesungguhannya itu. Semakin tinggi kesungguhannya, semakin tinggi ganjaran yang diperolehi.

M29. Dari Anas r.a. dari Nabi s.a.w. dalam sesuatu yang diriwayatkan dari Tuhannya Azzawajalla, firmanNya:

"Jika seorang hamba mendekat kepadaKu sejengkal, Aku mendekat kepadanya sehasta. Jika ia mendekat kepadaKu sehasta, Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika ia mendatangiKu dengan berjalan, Aku mendatanginya dengan berlari." (RS96; Bukhari)

M30. Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah dari orang mukmin yang lemah. Namun pada setiapnya ada kebaikan masing-masing. Bersungguhlah untuk mengerjakan apa yang bermanfaat kepadamu, mohonlah pertolongan kepada Allah dan jangan merasa lemah. Jika kamu terkena musibah, janganlah berkata: ‘Kalaulah saya mengerjakan begini, tentu akan menjadi begini dan begitu.’ Tetapi katakanlah: ‘Ini adalah takdir Allah, Dia melaksanakan apa yang dikehendakiNya.’ Sesungguhnya kata-kata ‘kalaulah’ itu membuka pintu amalan syaitan." (RS100; Muslim)

M31. Dan darinya (Abu Hurairah r.a.) juga bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Neraka tertutup dengan syahwat hawa nafsu sementara syurga tertutup dengan sesuatu yang tidak disenangi." (RS101, Bukhari, Muslim)

1 comment: