Friday 6 August 2010

Mutiara 12 : Keluasan Amal Soleh

(Bab 13 : Keluasan Amal Soleh, Hadits RS117-RS141)


Allah Taala berfirman:

“Dan apa sahaja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya.” (Al-Baqarah, 2:215)

“Dan apa yang kamu kerjakan berupa kebaikan, nescaya Allah mengetahuinya.” (Al-Baqarah, 2:197)

“Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya.” (Az-Zalzalah, 99:7)

“Barangsiapa yang mengerjakan amal yang soleh maka itu adalah untuk dirinya sendiri.” (Al-Jaatsiyah, 45:15)

Kita diciptakan Allah untuk beribadah kepadanya (Adz-Dzaariyaat, 51:56). Ibadah dan ‘sedekah’, istilah yang digunakan dalam hadits berikut mempunyai maksud yang luas.

M32. Dari Abu Dzar r.a., ada orang-orang berkata:

"Ya Rasulullah, orang-orang kaya membolot pahala-pahala. Mereka bersembahyang sebagaimana kami bersembahyang dan mereka berpuasa sebagaimana kami berpuasa. Mereka dapat bersedekah dengan kelebihan harta mereka.” Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Bukankah Allah telah menyediakan untuk kamu sesuatu yang kamu dapat bersedekah? Sesungguhnya setiap tasbih itu sedekah, setiap takbir adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, menyuruh kepada kebaikan juga sedekah, melarang dari kemungkaran pun sedekah. Bahkan persetubuhan kamu adalah sedekah."

Mereka berkata: "Ya Rasulullah, masakan seseorang dari kami yang memenuhi syahwatnya beroleh pahala?" Baginda bersabda:

"Tidakkah kamu lihat, sekiranya seseorang memuaskan syahwatnya secara haram ia beroleh dosa? Begitu juga ia beroleh pahala kalau memuaskan syahwat secara halal." (RS120; Muslim)

Hadits di atas juga menunjukkan betapa para sahabat berlumba-lumba untuk mendapatkan pahala dari Allah s.w.t. Hadits-hadits berikut juga menunjukkan keluasan amal soleh di dalam Islam.

M33. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Setiap sendi manusia berkewajipan bersedekah setiap hari terbitnya matahari. Mendamaikan secara adil antara dua orang itu sedekah, membantu seseorang menaiki kenderaannya sedekah, membantu mengangkat barangnya ke atas kenderaan itu sedekah, kata-kata yang baik itu sedekah, setiap langkah ke tempat bersembahyang itu sedekah dan menyingkirkan gangguan dari jalan itu juga sedekah." (RS122; Bukhari, Muslim)

Dalam riwayat Muslim dari Aisyah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sesungguhnya setiap manusia Bani Adam terdiri dari tiga ratus enam puluh sendi. Sesiapa bertakbir kepada Allah, bertahmid kepada Allah, bertahlil kepada Allah, bertasbih kepada Allah, beristighfar kepada Allah, menyingkirkan batu, duri atau tulang dari jalan, menyuruh kepada kebaikan dan melarang dari kemungkaran sebanyak tiga ratus enam puluh kali, sesungguhnya ia berpetang pada hari itu menyelamatkan dirinya dari neraka."

M34. Dari Abu Hurairah r.a. pula dari Nabi s.a.w., sabdanya:

"Iman terdiri dari tujuh puluh lebih atau enam puluh lebih cabang. Yang paling utama ialah ucapan Lailahaillallah dan yang paling rendah ialah menyingkirkan gangguan dari jalan. Malu adalah salah satu cabang dari iman." (RS125; Bukhari, Muslim)

Selain dari amalan yang telah disebutkan ini, Rasulullah s.a.w. juga menceritakan (RS126) bagaimana seorang lelaki, dalam riwayat lain, seorang pelacur Bani Israel, beroleh pahala dan diampunkan Allah kerana memberi minum anjing yang kehausan.

Seseorang yang tidak dapat melakukan amalan biasanya kerana keuzuran akan terus beroleh pahala.

M35. Dari Abu Musa Al-Asyaari r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Seseorang hamba yang sakit atau bermusafir, dicatat baginya (pahala) sebagaimana ia beramal sewaktu bermukim atau sihat." (RS133; Bukhari)

No comments:

Post a Comment