Tuesday 24 August 2010

Mutiara 18 : Menganjur dan Bertolongan untuk Kebaikan

(Bab 19 : Mencontohkan Amal Baik dan Jahat, Hadits RS171-RS172;
Bab 20 : Menganjur Kebaikan atau Kesesatan, Hadits RS173-RS176;
Bab 21 : Bertolongan untuk Kebajikan dan Takwa, Hadits RS177-RS180;
Bab 22 : Nasihat, Hadits RS181-RS183)


Allah Taala berfirman:

“Dan orang-orang yang berkata: ‘Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.’” (Al-Furqaan, 25:74)

“Kami telah menjadikan mereka itu sebagai pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah Kami.” (Al-Anbiyaa’, 21:73)

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik.” (An-Nahl, 16:125)

“Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebaikan dan takwa.” (Al-Maa-idah, 5:2)

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.” (Al-‘Ashr, 103:1-3)

Ayat-ayat lain : Al-Hajj, 22:76; Ali Imran, 3:104; Al-Hujuraat, 49:10; Al-A’raaf, 7:62; Al-A’raaf, 7:68.


Orang-orang yang soleh tidak mengasingkan diri dari masyarakat. Mereka memberi manfaat dan mengambil manfaat dari masyarakat, manfaat yang boleh membantu kehidupan di akhirat kelak. Mereka mencontohi orang-orang soleh yang lain, dan mereka menjadi contoh tauladan kepada orang lain. Mereka juga bantu membantu untuk mentaati Allah, saling nasihat menasihati dengan kebenaran dan kesabaran.

M48. Dari Abu Amr Jarir bin Abdullah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sesiapa memulakan contoh yang baik dalam Islam, ia beroleh pahalanya dan pahala orang yang mengikut tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun. Dan sesiapa yang memulakan contoh yang buruk dalam Islam, ia beroleh dosanya dan dosa orang yang mengikut tanpa mengurangi dosa mereka sedikit pun.” (RS171; Muslim)

M49. Dari Abul Abbas Sahl bin Saad As-Saidi r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

Demi Allah! Jika Allah memberi petunjuk kepada seseorang dengan sebab usahamu, itu lebih baik dari kamu beroleh binatang ternak yang merah-merah." (RS175; Bukhari, Muslim)

M50. Dari Abu Abdul Rahman Zaid bin Khalid Al-Juhani r.a., katanya: Nabi Allah s.a.w. bersabda:

"Sesiapa yang menyediakan keperluan orang yang berjihad fisabilillah, sesungguhnya ia berjihad. Dan sesiapa yang menjaga keluarga orang yang berjihad fisabilillah, sesungguhnya ia berjihad." (RS177; Bukhari, Muslim)

M51. Dari Abu Ruqayyah Tamin bin Aus Ad-Dari r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda:

"Agama itu nasihat." Kami bertanya: "Untuk siapa?" Baginda menjawab: "Untuk Allah, kitabNya, rasulNya, pemimpin-pemimpin serta seluruh umat Islam" (RS181; Muslim)

No comments:

Post a Comment