Wednesday 8 September 2010

Mutiara 23 : Persaudaraan Islam

(Bab 27 : Persaudaraan Islam, Hadits RS222-RS239)


Allah Taala berfirman:

“Dan barang siapa mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi Allah maka itu adalah lebih baik baginya di sisi Tuhannya.” (Al-Hajj, 22:30)

“Dan barang siapa mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati.” (Al-Hajj, 22:32)

“Dan berendah dirilah kamu terhadap orang-orang yang beriman.” (Al-Hijr, 15:88)

“Barang siapa yang membunuh seorang manusia, bukan kerana orang itu (membunuh) orang lain, atau bukan kerana membuat kerosakan di muka bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh manusia seluruhnya. Dan barang siapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya.” (Al-Maa-idah, 5:32)


Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara. (Al-Hujuraat, 49:10). Rasulullah s.a.w. menegaskan hakikat ini dan menjelaskan tanggungjawab sesama muslim dalam banyak hadits-hadits. Antaranya:

M65. Dari Abu Musa r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Seorang mukmin terhadap mukmin yang lain seumpama bangunan, sebahagiannya menguatkan sebahagian yang lain." Baginda menjalinkan antara jari-jarinya. (RS222; Bukhari, Muslim)

M66. Dari An-Nu’man bin Basyir r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Perumpamaan orang-orang beriman dalam kasih sayang, kemesraan dan sokong menyokong bagaikan satu jasad. Apabila satu anggota sakit, seluruh anggota turut merasa sakit hingga tidak dapat tidur dan demam." (RS224; Bukhari, Muslim)

M67. Dari Jarir bin Abdullah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Sesiapa tidak mengasihi sesama manusia, Allah tidak mengasihinya.” (RS227; Bukhari, Muslim)

M68. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Janganlah kamu dengki mendengki, janganlah kamu menawar harga untuk menjerat orang lain, janganlah benci membenci, janganlah belakang membelakangi, janganlah menjual di atas jualan lain dan jadilah hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim saudara kepada muslim yang lain. Tidak boleh menzaliminya, tidak boleh menghina dan membiarkannya dihina orang. Takwa adalah di sini. (Rasulullah menunjukkan ke dada, dan mengulanginya tiga kali). Cukuplah sebagai kejahatan seseorang kalau ia menghina saudaranya sesama muslim. Setiap muslim ke atas muslim yang lain haram darah, harta dan kehormatannya.” (RS235; Muslim)

M69. Dari Anas r.a. dari Nabi s.a.w., baginda bersabda:

“Tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehingga mencintai bagi saudaranya apa yang ia cinta untuk dirinya sendiri.” (RS236; Bukhari, Muslim)

M70. Dari Anas r.a., ia berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Bantulah saudaramu yang menzalimi atau dizalimi.” Seorang lelaki bertanya: “Ya Rasulullah, kami dapat menolongnya jika ia dizalimi. Bagaimana kami dapat menolongnya jika ia menzalimi?” Rasulullah menjawab: “Kamu mencegahnya dari menzalimi, itulah maksud menolongnya.” (RS237; Bukhari)

M71. Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Hak seorang muslim ke atas muslim yang lain ada lima: menjawab salam, menziarahi orang sakit, menghantar jenazah, mendatangi undangan dan mendoakan orang bersin (mengucap ‘Yarhamukallah’ bila orang bersin mengucap ‘Alhamdulillah’).” (RS238; Bukhari, Muslim)

Dalam riwayat Muslim:

“Hak seorang muslim ke atas muslim yang lain ada enam: Jika bertemu, memberi salam; jika diundang, harus mendatangi; jika meminta nasihat, harus dinasihati; jika bersin dan mengucapkan ‘Alhamdulillah’, harus dijawab ‘Yarhamukallah’; jika sakit, harus diziarahi dan jika mati, harus dihantar jenazah.”

No comments:

Post a Comment