Saturday 25 September 2010

Mutiara 28 : Hak Suami

(Bab 35 : Hak Suami, Hadits RS281-RS288)


Allah Taala berfirman:

“Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang soleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana Allah telah memelihara (mereka).” (An-Nisaa’, 4:34)


M87. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Jika suami mengajak isterinya untuk tidur bersama tetapi tidak dipenuhi sehingga menyebabkan kemarahan suami, malaikat melaknatnya sehingga ke pagi.” (RS281; Bukhari, Muslim)

M88. Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Tidak dihalalkan seorang isteri berpuasa semasa suaminya ada kecuali dengan keizinannya. Isteri juga tidak boleh membenarkan orang memasuki rumah tanpa keizinan suami.” (RS282; Bukhari, Muslim)

M89. Dari Ibnu Umar r.a. dari Nabi s.a.w., baginda bersabda:

“Setiap kamu adalah pemimpin dan kamu bertanggungjawab ke atas yang dipimpin. Amir (penguasa) pemimpin, suami pemimpin keluarganya dan isteri pemimpin rumahtangga suami dan anak-anaknya. Maka setiap kamu adalah pemimpin dan kamu bertanggungjawab ke atas yang dipimpin.” (RS283; Bukhari, Muslim)

M90. Dari Usamah bin Ziad r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:

“Tidak aku tinggalkan sesudahku fitnah (ujian) yang lebih berbahaya bagi lelaki dari fitnah perempuan.” (RS288; Bukhari, Muslim)

No comments:

Post a Comment