Saturday 11 September 2010

Mutiara 24 : Tanggungjawab Persaudaraan

(Bab 28 : Menutup Keaiban Muslim, Hadits RS240-RS243;
Bab 29 : Memenuhi Keperluan Muslim, Hadits RS244-RS245;
Bab 31 : Mendamaikan Manusia, Hadits RS248-RS251)


Allah Taala berfirman:

“Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat.” (An-Nuur, 24:19)

“Dan perbuatlah kebaikan, supaya kamu mendapat kemenangan.” (Al-Hajj, 22:77)

“Dan apa sahaja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya.” (Al-Baqarah, 2:215)

“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan dari orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah, atau berbuat makruf, atau mengadakan perdamaian di antara manusia.” (An-Nisaa’, 4:114)

“Dan perdamaian itu lebih baik.” (An-Nisaa’, 4:128)

“Bertakwalah kepada Allah dan perbaikilah perhubungan di antara sesamamu.” (Al-Anfaal, 8:1)

“Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu.” (Al-Hujuraat, 49:10)


Imam Nawawi telah pun memasukkan hadits berkenaan tanggungjawab persaudaraan Islam dalam bab sebelum ini. Beliau menambah beberapa bab yang lebih ringkas berkenaan dengan topik ini. Antaranya ialah berkenaan dengan menutup keaiban saudara seagama.

M72. Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. bersabda:

“Tidaklah seorang hamba menutup keaiban seorang hamba yang lain di dunia melainkan Allah menutup keaibannya di hari kiamat.” (RS240; Muslim)

M73. Dari Abu Hurairah r.a., baginda bersabda:

“Setiap orang dari umatku dimaafkan kecuali yang berterang-terangan berbuat dosa. Sesungguhnya di antara mereka apabila berbuat dosa di waktu malam, ia menceritakannya di waktu pagi. Padahal Allah telah menyembunyikan dosanya itu. Ia berkata: ‘Hai fulan, semalam saya melakukan begini, begini.’ Tuhannya telah menyembunyikan dosanya, tetapi pagi-pagi ia membuka apa yang disembunyikan Allah.” (RS241; Bukhari, Muslim)

Imam Nawawi kemudiannya mengemukakan hadits berkaitan dengan keutamaan menyampaikan hajat seorang muslim:

M74. Dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Seorang muslim saudara sesama muslim. Tidak boleh menzalimi atau membiarkannya dizalimi. Sesiapa yang menyampaikan hajat saudaranya, Allah akan menyampaikan hajatnya. Sesiapa yang melapangkan kesusahan seorang muslim, Allah akan melapangkan dengannya kesusahan dari kesusahan-kesusahan pada hari kiamat. Sesiapa yang menyembunyikan keaiban seorang muslim, Allah menyembunyikan keaibannya di hari kiamat.” (RS233/244; Bukhari, Muslim)

Tanggungjawab seterusnya dalam persaudaraan Islam ialah mendamaikan muslim yang bertelagah. Imam Nawawi mengulangi satu hadits (M33/RS122) mengenai keluasan amal soleh dalam bab ini (RS248). Dalam hadits tersebut, Rasulullah menyatakan bahawa “mendamaikan secara adil antara dua orang itu sedekah.”

Baginda sendiri menunjukkan tauladan dalam hal ini bila baginda pernah terlambat tiba di masjid untuk bersolat kerana mendamaikan muslim yang bersengketa di kalangan Bani Amru bin Auf (RS251).

Dalam urusan mendamaikan saudara Islam yang berkelahi, Rasulullah membolehkan kita berbohong dengan cara yang baik, sekiranya perlu.

M75. Dari Ummu Kultsum binti Uqbah bin Abu Mu’aith r.a., katanya: Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Bukanlah pendusta orang yang mendamaikan antara manusia lalu menyampaikan berita baik atau berkata kebaikan.” (RS249; Bukhari, Muslim)

Dalam riwayat Muslim ditambah: Beliau berkata:

“Saya tidak pernah mendengar baginda membolehkan berdusta kecuali dalam tiga keadaan: dalam peperangan, mendamaikan manusia dan perbualan suami isteri (untuk kebaikan rumahtangga).”

No comments:

Post a Comment