Sunday 19 September 2010

Mutiara 26 : Membantu Orang Miskin dan Lemah

(Bab 33 : Membantu Orang Miskin dan Lemah, Hadits RS260-RS272)


Allah Taala berfirman:

“Dan berendah dirilah kamu terhadap orang-orang yang beriman.” (Al-Hijr, 15:88)

“Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredaan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia.” (Al-Kahfi, 18:28)

“Adapun terhadap anak yatim maka janganlah kamu berlaku sewenang-wenang. Dan terhadap orang yang minta-minta maka janganlah kamu mengherdiknya.” (Adh-Dhuhaa, 93:9-10)

“Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama? Itulah orang yang mengherdik anak yatim, dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin.” (Al-Maa’uun, 107:1-3)


Rasulullah s.a.w. menggalakkan kita membantu orang-orang yang memerlukan bantuan. Dalam hadits-hadits berikut baginda memaklumkan keutamaan membantu anak-anak yatim, orang-orang miskin termasuk yang tidak meminta-minta, janda dan anak-anak perempuan.

M78. Dari Sahl bin Saad r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Saya dan penjaga anak yatim di syurga begini.” Baginda berisyarat, menunjukkan jari telunjuk dan jari tengah seraya merenggangkan sedikit antara keduanya. (RS262; Bukhari)

M79. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Nabi s.a.w. bersabda:

“Bukanlah orang miskin itu orang yang tertolak satu atau dua biji kurma ataupun satu atau dua suap makanan. Sesungguhnya orang miskin itu ialah yang memelihara kehormatan (dari meminta-minta).” (RS264; Bukhari, Muslim)

Dan dalam riwayat lain dari kedua-dua kitab sahih ini:

“Bukanlah orang miskin itu orang yang berkeliling manusia lain sehingga tertolak satu atau dua biji kurma ataupun satu ada dua suap makanan. Orang miskin itu tidak mempunyai harta yang cukup tetapi beliau tidak memberitahu orang akan kemiskinannya agar mendapat bantuan atau berdiri untuk meminta-minta.”

M80. Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., baginda bersabda:

“Orang yang berusaha membantu janda dan orang miskin seumpama pejuang fisabilillah.” Periwayat mengira baginda juga menambah: “Dan seumpama orang yang bersolat malam tanpa henti dan orang yang berpuasa tanpa berbuka.” (RS265; Bukhari, Muslim)

M81. Dari Anas r.a. dari Nabi s.a.w., baginda bersabda:

“Sesiapa yang menjaga dua anak perempuannya sehingga dewasa, saya dan dia datang pada hari kiamat begini.” Baginda merapatkan jari-jari baginda. (RS267; Muslim)

No comments:

Post a Comment