Tuesday 21 September 2010

Mutiara 27 : Pesanan Berkenaan Perempuan

(Bab 34 : Pesanan Berkenaan Perempuan, Hadits RS273-RS280)


Allah Taala berfirman:

“Dan bergaullah dengan mereka (isteri-isteri) dengan cara yang baik.” (An-Nisaa’, 4:19)

“Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau-lampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awang-awangan); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu) dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (An-Nisaa’, 4:129)


Islam mengatur segenap aspek kehidupan seseorang mukmin. Antaranya ialah di dalam pergaulannya dengan isteri.

M82. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Berpesanlah kepada wanita dengan baik. Sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk dan tulang rusuk yang paling bengkok ialah yang teratas. Jika kamu memaksa untuk meluruskannya, pasti ia patah. Jika kamu biarkan, ia tetap bengkok. Dengan itu berpesanlah kepada mereka dengan baik.” (RS273; Bukhari, Muslim)

M83. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Janganlah mukmin lelaki (suami) membenci mukmin wanita (isteri). Jika ia tidak suka suatu sifat, pasti ada sifat lain yang disukainya.” (RS275; Muslim)

M84. Dari Muawiyah bin Haidah r.a., katanya: Saya bertanya: “Ya Rasulullah, apakah hak isteri ke atas suaminya?” Baginda menjawab:

“Hendaklah kamu memberi makan jika kamu makan, memberi pakaian jika kamu berpakaian, jangan memukul mukanya, jangan mengaibkan dan jangan memboikot kecuali dalam rumah.” (RS277; Abu Daud)

M85. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Mukmin yang paling sempurna iman ialah yang paling baik akhlak mereka. Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik terhadap isterinya.” (RS278; Tarmizi)

M86. Dari Abdullah bin Amru bin Al-Ash r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

“Dunia adalah kesenangan (sementara) dan sebaik-baik kesenangan dunia ialah wanita (isteri) yang solehah.” (RS280; Muslim)

No comments:

Post a Comment